tirsdag den 31. august 2010

Livet i Boquete

Jeg har nu boet lidt mere end 1 uge i Boquete hos min panama familie. Jeg kaemper stadig med at faa laert spansk og maa desvaerre konstatere, at jeg nok ikke naar at blive helt flydende til at tale sproget, men det gaar da stille og rolig fremad.
Jemma, Nadine og mig i koekkenet
I torsdags blev der holdt en lille barbeque fest paa skolen, hvor os faa studerende og en del af de lokale deltog. Lokale betyder i dette tilfaelde en flok af alle de amerikanere, som er flyttet til Boquete for at bo permanent. Jeg kom til at snakke med en pige fra USA, som bor i Boquete nu og det resulterede i, at hun inviterede os paa sightseeing i soendags.
Devin, vores guide, og mig
Vi koerte om paa den anden side af volkanen, og saa en masse smuk natur samt smaa hyggelige landsbyer. Virkelig en fordel naar en af de lokale gider vise en rundt, for vi ville aldrig selv have fundet disse steder.
Orkidehave
med lidt fantasi ligner den draculas ansigt....
Kort fortalt en rigtig hyggeligt udflugt, saa tak til vores skoenne guide.
Tilbage til loerdag. Her havde Nadine og jeg tilmeldt os noget frivilligt arbejde med de handikappede i omraadet. Hver loerdag formiddag bliver der afholdt aktiviteter paa centeret, og familierne faar frokost og lidt madvarer med hjem. Det er primaert indfoedte, som ikke har for mange penge, der dukker op, og det er virkelig et godt projekt. Der bliver undervist i spansk og engelsk og arrangeret forskellige aktiviteter. Jeg brugte hele formiddagen paa at spille monopoly, saa der gaar lige et aars tid, inden jeg gider spille det spil igen.
Centeret
frokost paa centeret.
to af gaesterne, alt for soede boern...
Da jeg kom hjem til min familie, loerdag eftermiddag, var huset fuld af mennesker, og de var i gang med et bibelmoede. Jeg listede derfor ind paa mit vaerlse og laeste et par timer. Da jeg begyndte at kede mig lidt for meget fik jeg overtalt boernene til at spille uno med mig.
Astrid, som jeg bor hos
Da de var faerdige med bibelmoedet, gik de i gang med at kokkere en hel masse. De havde blandt andet kogt nogle majskorn, som derefter skulle males til en form for groed. Denne groed blev saa brugt som en dej, hvor der blev proppet kylling ind i, og derefter blev det hele pakket i palmeblade og kogt i en gigantisk gryde. Det smagte lidt henad en underlig kartoffelmos med kylling.

Amichal, Astrids storebror, og Myriam, vaertsmor, i gang med at male majs.
Jeg kom til at snakke med en af gaesterne, der forklarede mig om deres religion, og han var meget overrasket over at jeg ikke daglig laeser i bibelen, og opfordrede mig paa det kraftigste til at begynde, saa jeg ikke ville vaere helt fortabt. Har overvejet det, og tror jeg tager chancen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar