onsdag den 25. august 2010

Boquete og spanskundervisning

Mit nye hjem
Stuen
Mit vaerelse
Mi casa
Soendag ankom jeg til Boquete. Det var moerkt og regnede, da jeg stod af bussen, saa jeg kunne ikke rigtig finde ud af hvad retning, jeg skulle gaa. Det endte med, at en meget soed vagt fra den lokale bank insisterede paa at foelge mig rundt i regnen, til vi havde fundet ud af, hvad retning jeg skulle. Jeg bliver ved med at blive positiv overrasket over folks hjaelpsomhed herovre og er dybt taknemmelig for den, for ret ofte er min daarlige stedsans et stort problem. 

Koekken
Jeg blev indlogeret hos min vaerstmor, som bor 3 minutter fra skolen i et meget simpelt hus sammen med sine 2 boern paa 6 og 9 aar. Huset er mega koldt, naar det regner og der staar altid 2 spande i stuen til opsamling af regnvandet fra hullet i taget. Myriam, vaertsmor, er utrolig taalmodig med mig og mine manglende spanskkundskaber, og hver aften sidder hun taalmodigt og forsoeger at foere en samtale med mig. Rigtig god traening, da jeg faar sagt en masse, selvom det ikke altid er helt korrekt.
Mit ophold hos vaerstfamilien inkluderer morgenmad og aftensmad, hvilket er meget anderledes sammenlignet med, hvad jeg er vant til at spise. Min morgenmad har indtil videre bestaaet af enten aeg med madbananer eller med noget underlig friturestegt broed ala en donut, men uden sukker. Aftenmaden har vaeret aeg og madbananer og toast med ost.... wuhuu... er ikke specielt imponeret over maden indtil videre, og krydser virkelig fingre for, at det bare er en daarlig start og vi gaar over til lidt mere rigtig mad indenfor den naermeste fremtid.

Skole og frivilligt arbejde

Skolen
Undervisning
Hele ideen med at rejse til Panama var, at jeg ville forsoege at friske mit spanske op og laere nok til at kunne foere simple samtaler. Derfor er jeg tilmeldt 4 timers spanskundervisning 5 dage om ugen. Skolen er ret lille, og paa nuvaerende tidspunkt er vi blot 3 studerende, saa det er faktisk rigtig hyggeligt og man faar virkelig mulighed for at vaere aktiv i timerne.
the plaza

Skolen ligger lidt uden for centrum af Boquete, og er omkranset af hoeje bjerge og masser af skov. Her er virkelig meget stille og roligt og man fornemmer bestemt, at man er havnet ude paa landet, hvilket er ret charmerende. Naar man tager ind til centrum, ser man masser af lokale i traditionelle dragter, hvilket jeg slet ikke har set noget af i hverken Costa Rica eller Nicaraqua.

Dagplejen
to af boernene
Da jeg skal vaere i Bouquete i 2 uger, har jeg valgt at lave noget frivilligt arbejde et par timer om ugen. I dag besoegte jeg en dagpleje inde i byen, hvor jeg skal hjaelpe lidt til med at underholde boernene. Jeg er lidt i tvivl om hvor laenge jeg holder til det, for de taler KUN spansk, og det er virkelig svaert at kommunikere naar jeg ikke forstaar saerlig meget. Jeg har dog besluttet, at det skal have en serioes chance, for det er rart at have noget meningsfuldt at bruge dagene paa, naar der ikke er undervisning Boernene er super soede og de bekymrer sig ikke rigtig om at jeg intet forstaar, saa det skal  nok blive sjovt med tiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar