lørdag den 23. april 2011

Roadtrip på Bali

Når man kommer ind i Indonesien får man 30 dages visum, hvilket lige præcis er halvdelen af den, tid jeg har planlagt at bruge i landet. Jeg måtte derfor vente 1 uge på at mit og mine bestikkelsespenge rejste til Denpasar og sørgede for endnu 30 dages visum. En af de andre, som boede på hotellet i Ubud var i samme båd, så vi besluttede os for at tage på udflugt med en lejet jeep et par dage for at slå ventetiden ihjel. 
Elefant Caves, Ubud, Bali
Første stop på vores tur var blot i udkanten af Ubud, hvor man finder de såkaldte elefant huler, Goa Ganja. Hvorfor de er kaldt elefant huler begriber jeg ikke, men det var meget interessant at se stedet, da der foregik en for for ceremoni inde i grotten, hvor en af pigerne blev så berørt at hendes familie måtte bære hende ud. Det var meget svært at vurdere om hun græd eller grinte, men et eller andet foregik der i hvert fald.
En lille ofring som man finder over alt på Bali

Balinesisk mand ved Goa Ganja
Vi kørte videre af de små veje, som er i temmelig dårlig stand sammenlignet med danske forhold, så vi blev rystet godt igennem undervejs. Når man ikke rigtig planlægger andet end slutmålet for en road trip, ender man ind immellem med nogle gode overraskelser, når man opdager, at turen går forbi adskillige smukke steder. Et af disse steder var vandpaladset, der pludselig åbenbarede sig for os, da vi kørte rundt om et hjørne.
Water palace

Smuk udsigt på Balis østkyst
Efter et par bumpende timer nåede Prutish (ja man kan faktisk hedde Prut, hvilket morede mig temmelig meget, da han introducerede sig selv) og jeg frem til Amed, som var vores mål for turen. Amed er et ekstremt lille sted på Balis nordøst kyst. Der er knap nok tale om en by, og der er derfor heller ikke nogen ATM at finde, hvilket var lidt problematisk, da jeg var taget af sted uden penge, Prut var dog heldigvis udstyret med penge nok til at betale for os begge, så min tur var reddet. Lidt udenfor Amed ligger den endnu mindre by Tulamben, som har et meget populært dykke sted, nemlig det gamle amerikanske fragtskib, Liberty, som i dag er gennemhullet efter at have været udsat for torpedo angreb og vulkanudbrud. Det gør det dog til et ganske fantastisk dyk, for der er masser af koraler og fisk at finde dernede, så vi havde 2 rigtig gode dyk sammen med Kristine fra Amed Scuba.  
Vores lille jeep pakket med dykkerudstyr
På vores tur tilbage til Ubud stoppede vi ved Balis vigtigste hinduistiske tempel, Besakih, hvor vi var vidner til  en efter-begravelses-ceremoni.
Besakih templet

Efter begravelses ceremoni ved Besakih
Som I sikkert har opdaget, er der ceremonier overalt på Bali, og man kan umuligt gå igennem en dag uden at se minimum 1 ceremoni. De er dog ikke altid lige belejliget, som eksempelvis da vi var lidt sent på den mht. afleveringen af vores lejede bil. Pludselig var vejen indtil byen spærret, fordi der var et kæmpe optog og trafikken blev rent kaos, men det er den slags, man skal vænne sig til på Bali, og som efter min mening er en del af charmen. 
Hinduistisk ceremoni stopper trafikken

Ingen kommentarer:

Send en kommentar