lørdag den 23. oktober 2010

Madlavning i Chiang Mai og sightseeing i Bangkok


Thailand er blandt meget andet kendt for deres mad, og madglad, som jeg nu engang er, besluttede jeg, at der vist ikke var et bedre sted at lære thai madlavning en Chiang Mai. Onsdag morgen blev jeg afhentet på vores guesthouse og kørt til skolen. Dagen startede med en tur på det lokale marked, hvor vi fik forklaret lidt om de forskellige ingredienser, der er typiske for det thailandske køkken. 
Friske fisk på markedet
Der forklares om forskellige nudler
Forskellige slags ris
Herefter gik vi ellers i gang med de 7 retter, som vi skulle lære at lave i løbet af dagen. Til min store overraskelse er thai mad utrolig nemt og hurtigt at lave. Få ingredienser og en vok kan få selv mig til at fremtrylle de mest velsmagende retter. 
go' mad...
Forårsruller
Efter 7 retter, og en mindre mavepine, blev vi sluppet fri fra skolen med en kogebog i hånden, så nu står den kun på thai mad, når jeg kommer tilbage til DK.

Onsdag aften gik turen igen med natbus tilbage til Bangkok. Denne gang var jeg dog ikke helt så hedig med min bus, men priste mig lykkelig over at have fået et af de sæder, der kunne lænes tilbage og som ikke var plaget af et utæt tag. Efter at have sovet lidt torsdag, bookede jeg en tuk tuk chauffør til at tage mig rundt til alle seværdighederne i byen for 45 kr. Jeg fik set de vigtigste seværdigheder, dog med undtagelse af det kongelige palads, da de kræver langbukser og dækkede skuldre, hvilket jeg ikke lige havde taget højde for. 
Big standing Budha
Wat Pho
Liggende Budha
Wat Pho
Lucky Budha

En lille bonus ved ture, som jeg ikke helt havde observeret, da jeg sagde ja, var at han kørte mig rundt til alverdens små butikker, som jeg absolut ingen interesse havde i. Han foklarede mig, at hvis jeg bare lige brugte 5-10 minutter derinde, ville han få en benzin kupon, så jeg forsøgte virkelig at virke interesseret i deres varer, men præsterede ikke at bruge meget mere end 2 minutter hvert sted, hvilket ikke passede min chauffør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar