lørdag den 26. februar 2011

Taxfree, survivor island og Kota Kinabalu

Efter 2 dage i BSB blev sejlene sat og vi bevægede os mod Labuan i Malaysia. Vi fandt plads i havnen, der var meget centralt belliggende i forhold til centrum af byen. Øen var ikke speciel interessant. Der var fyldt med taxfree butikker over det hele, og den billige alkohol vækkede da også stor glæde hos den mandlige del af besætningen, som fik provianteret lidt til resten af turen. Jeg fik glæden af at hilse lidt på andre langturs sejlere, og specielt et ældre par i båden ved siden af os fik mig til at trække på smilebånene. De var utrolig søde mennesker, men damen om bord skræmte nær livet af os, da hun første gang kom hen til vores båd rynket som en gammel rosin og med sorte pandaøjne, som hun uden tvivl havde gjort sig umage med at male. Næste morgen sad jeg stille og roligt og drak min te på båden, da hun efter sin morgen svømmetur i Eva kostume kommer gående forbi denne gang helt hvid i hovedet af creme. Jeg så hende herefter lave sin morgen gymnastik rutine, som mildest talt fik mig til at tabe underkæben. Hun sprang rundt som en 18 årig spring gymnast, gik på hænder, stod i bro og sluttede af med at fare rundt på rulleskøjter. Så selvom denne ældre dame fik mig til at grine en del, så tager jeg hatten af for hende.
Billede fra skippers computer da vi nærmer os Tiga
Vi forlod Labuan for at sejle til Tiga, der lå 7 timers sejllads med moter og sejl fra Labuan. Sejlturen var rigtig behagelig, og jeg kan konkludere at min søsyge stadig lader vente lidt på sig. Vi skiftes til at sejle, og det må siges at være temmelig simpelt for alt, hvad man skal gøre er at sørge for, at autopiloten holder kursen og holde øje med, at vi ikke sejler ind i noget.
Rebene jeg forsøger at huske, hvad skal bruges til...
Masten på Jennifer

Ind imellem skal der dog sættes sejl og hives i forskellige reb, som jeg virkelig forsøge at huske hvad hedder, men det er lidt svært, når man både skal huske de svenske og engelsek ord for alt, så ret ofte sidder jeg som et stort spørgsmålstegn, når der bliver givet en kommando til mig. 
Udsigten fra båden da vi lå ud for Tiga
Tiga er en rigtig lille bounty ø med jungle helt ned til vandkanten. For nogle år siden var øen vært for reality programmet Survivor, men da vi var der, var der ikke spor af andre turister end de 2 andre både, som lå for anker.
På vej på eventyr på Survivor island
Vi sejlede ind til øen for at udforske mudder badene, som man finder midt på øen. Det var en meget speciel følelse at svømme rundt i mudderet. Det føltes helt blødt og selvom det var meget dybt, var det umuligt at få hovedet under, fordi man flød så godt ovenpå. Desværre var der ingen steder at skylle mudderet af bagefter, så vi måtte gå tilbage igennem junglen helt dækket af mudder og så til slut springe i havet for at få det vasket af igen.
Nogle af de lokale på Tiga
Efter et dejligt ophold på Tiga sejlede vi videre til Kota Kinabalu, hvor vi nu ligger i marinaen. Det er helt som at være på luksus hotel, hvor man har pool, restaurant og lækre badeforhold. Vi har fået endnu en svensker med ombord, som skal sejle med os en uges tid, så nu er der ved at være fuldt hus.  
Sutera marina Kota Kinabalu

Muslimsk svømmetur
Nærbillede fra det flotte haveanlæg i marinaen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar