lørdag den 5. februar 2011

Fra Manila til paradis

Det var rent luksus, da vi blev modtaget i Manila lufthavn af moderen til en af Karinas gamle kollegaerne, der havde været så enormt sød at arrangere vores ene overnatning i Manila, så vi ikke behøvede at tænke på noget.

Vi blev indlogeret hos Florence og Charles, hvor vi hyggede os med hjemmelavet mad og et glas vin, inden vi næste dag blev afleveret af deres chauffør i lufthavnen igen.
Vi fløj ned til Tacloban og kørte ca. 4 timer ned til Padre Burgos, hvor vi skulle bo på Peter's Dive Resort.
Udsigt fra vores værelse
Stedet var virkelig dejligt og lå helt ned til vandet lidt uden for byen, men vejret var meget dårligt. Det stormede og regnede, og vi måtte hurtigt indse, at der ikke var noget håb for at se hvalhajer, som vi ellers var taget dertil for.

bølger og storm
Vi blev istedet enige om at tage 2 shoredives, hvor man går i vandet fra stranden. Vi forventede, at der ville være meget dårlig sigt pga vejret, men blev meget positivt overraskede, og vi fik 2 rigtig gode dyk.

Sovesal på båden.
Vi valgte dog at flygte fra det dårlige vejr og tage til Cebu med færgen om aftenen. Vi havde fået at vide, at færgen ville sejle ved ni tiden, men det blev i stedet til klokken 2 om natten pga. dårligt vejr. Det passede os dog ganske fint, da vi fik en billig overnatning og en god nats søvn ud af det.

Vi brugte en enkelt dag i Cebu på at se byen, som ikke er særlig præget af turister, så vi følte os lidt som om det var os, der var turistattraktionen i stedet. Fra Cebu kørte vi 3 timer nordpå med en taxi chauffør, der troede, han kørte racerbil på meget små ujævne vegne.
Vi slap ud af bilen i Maya, hvor vi kom med en lille båd over til Malapascua Island, efter vi var blevet tvunget til at betale overpris for at få lov til at komme med båden. Malapascua er kendt for fantastisk dykning, og det er naturligvis derfor at vi er taget hertil. Derudover kan vi hilse og sige, at øen er helt fantastisk og som taget ud af et postkort.
Den er blot 500m bred og 1km lang og der er fyldt med palmer, hvidt sand og bambushytter over det hele. Vi har fået et meget billigt lille værelse til 36 kr. pr nat for 2 mand, hvor vi dog må udenfor for at komme i bad og på toilet. Alle pengene vi sparer på overnatning, bruger vi i stedet på at spise på vores nyfundne lækre ressort, hvor vi lader som om, vi bor i løbet af dagen.