tirsdag den 25. januar 2011

Top 10 fra Mui Ne og Vietnam

1 måned blev til næsten 3 og jeg sidder nu i Saigon, på min sidste aften i Vietnam. Jeg forelskede mig ikke mindst i Mui Ne, men også i de folk, jeg har mødt her og i landet.  Et land fuld af kontraster og charme, som jeg i allerhøjeste grad vil komme til at savne. Herunder følger min top 10 over min tid i Mui Ne og Vietnam.  

1. Vietnamesere, deres tillid og venlighed. Når man først begynder at lære dem at kende, vil de hjælpe dig med hvad som helst og inviterer dig gerne til at dele en øl og en snak om livet. De holder nøje øje med, hvad du laver og det er ikke nemt at forlade byen uden, de opdager du har været væk; selv dem du troede du ikke kendte. 

2. Smukke solnedgange på stranden.

3. Motobike-fyrene, der tillidsfuldt stikker dig nøglerne til deres levebrød for 5 USD og en aftale om at aflevere kværnen samme sted næste dag. 

4. Det faktum, at der stadig er mange steder, som ikke er spoleret af turister, og hvor man kan få lov til at få et lille indblik i det virkelige Vietnam.

5. Kitesurfing og de fantastiske mennesker, som lærte mig at kitesurfe og gav mig utallige sjove, fantastiske og uforglemmelige timer i godt selskab. 


6. ”Cafe sua da”, vietnamesisk is kaffe med mælk, men ikke en hvilken som helst mælk, næ nej det er den fantastiske søde mælk, der kommer fra en lille dåse og som gør, at jeg nu er blevet entusiastisk kaffedrikker, såfremt der er uanede mængder af sukker inde i billedet. 


7. Seafood BBQ tilberedt i meget interimistisk køkken under åben himmel, hvor brugte tallerkener smides på jorden og maden ikke altid dukker op som planlagt, men når den kommer, er den fantastisk, billig og kan nydes til lyden af bølgebrus imens man sidder under palmerne. 



8. De charmerende runde fiskebåde, der lydløst sejler rundt skaffer levebrød til mange små familier i landsbyerne, og som med garanti kræver en del teknik for at få til at sejle ligeud. 



9. Lam Tong, hvor man for det første får en god middag for under 5 USD og en flaske rom for 2 USD, imens man sidder med fødderne i sandet og lytter til bølgerne.  For det andet, og langt vigtigere, pga deres skønne personale, der bor og arbejder der dagen lang, og som altid yder en meget kaotisk betjening, men som alle har en personlig, der gør, at man kun kan holde af dem.

 
10. Gadesælgere. Selvom mange af dem er utrolig irriterende, når du ikke har brug for dem, så er det da fantastisk, at man kan få alt fra den nyeste bestseller bog til en tørret blæksprutte, blot ved at gå en tur ned af gaden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar