onsdag den 12. januar 2011

Nattog og knallerter

Kisser og Brian efter dykningen
Dykningen i Nha Trang gik fint. Vi havde ikke særlig god sigtbarhed, og vandet var en anelse koldt, men vi fik set en enkelt speciel fisk, nemlig en frogfish, der lignede et stykke koral på en prik og først, da den begyndte at bevæge sig, opdagede jeg, at det var en fisk og ikke et stykke koral, jeg havde stirret på hele tiden.

Om aftenen var det tid til at vi skulle med nattoget til Saigon. For at give os selv en smule luksus havde vi købt alle 6 senge i kupeen, og jeg tror jeg taler på alles vegne når jeg sige at det var rigtig godt. Kupeen var aldeles lille og det var ikke muligt for os alle sammen at stå derinde på en gang. Sengene var udemærkede og var bygget som 3 etagers køjesenge, hvor den nederste køje var 1. klasse og den øverste 3. klasse. Til trods for manglen på plads gik den 12 timer lange tur godt og vi fik alle sovet en lille smule, men var meget trætte da vi ankom til Saigon.
Slikbutik på markedet
Tungt læsset fragt knallert

Efter den sidste shopping fulgte vi Brian og Kirsten til lufthavnen, for at vinke farvel og ønske dem en god tur hjemad.
Mor, far og jeg brugte derefter eftermiddagen på at booke vores tur på Mekong floden den efterfølgende dag.
Kort over området vi så i Mekong Deltaet
Vi tog af sted om morgenen og kørte derefter ned mod Mekong Deltaet. Undevejs gjorde vi stop ved en fabrik, hvor handikappede arbejde med at lave kunsthåndværk. Det var virkelig imponerende, hvor meget arbejde, hver enkelte vase krævede, og alt blev lavet i hånden.
Sidste finpudsning foregår med vand, sandpapir og håndkræft
Derefter stoppede vi for at smage på lidt eksotisk frugt, smage honning og høre traditionel vietnamesisk musik, hvilket mest af alt lød som en kat, der blev pint.
Meget mærkelig frugt, der ikke smager særlig godt
Selv guitaristen så ikke ud til at nyde sangen...


Far slapper lidt af inden turen går videre
Mange familier har gravpladser i deres haver.

Bier og honning




Slik produktion på samlebånd
Her røres "dejen" til karamellerne


















































Næste stop var en ø, hvor de lavede slik ud af kokosnødder. Det blev igen gjort med håndkræft og smagte som en kokos karamel. 
Vi sprang efterfølgende i båden og blev sejlet over til vores frokost ø, som var sidste stop inden turen gik tilbage med bussen til Saigon og mylderet af knallerter igen.
Sejltur på Mekong floden
Fiskebåde på Mekong floden

Den sidste dag i Saigon brugte vi på at se krigs museet og se vietnamesisk cirkus om aftenen. Det var lidt af en oplevelse selvom man ikke ligefrem kan påstå at de var professionelle...det er første gang jeg har set danserutine med sprællemands sekvens....
Mor og far er nu på vej tilbage mod Danmark og jeg er tilbage i Mui Ne, hvor der er sket lidt siden sidst. Jeg er nu blevet manager af kiteklubben, hvilket indebærer, at jeg har fået et hus og en motorcykel/knallert stillet til rådighed, og at jeg rent faktisk får lidt løn for at hænge ud på stranden hele dagen:)

Selvom man er i vand til brystet kan man stadig ryge sin smøg....

En af Saigons små smalle gader

Tempel

Ved krigsmusseet


Ingen kommentarer:

Send en kommentar