lørdag den 11. september 2010

Bocas Del Toro

Saa er det vist tid til, at jeg faar fortalt lidt om, hvad jeg render rundt og laver i Bocas Del Toro. Jeg har snart vaeret her 1 uge, og det har vaeret skoent, hvilket ogsaa forklarer, hvorfor der ikke rigtig har vaeret nogle opdateringer. Jeg ankom tidligt soendag morgen, og sov et par timer i haengekoejen paa skolen, da der ikke var nogen som var moedt paa arbejde endnu. Da jeg vaegnede, tog jeg med de andre til Zapatilla, for at slappe af paa stranden.
Jeg er stadig i gang med at laere spansk, og gaar nu i skole 4 timer hver dag, hvilket er temmelig laenge efter min mening, men haaber det hjaelper. Skolen er en del mere serioes her, end den var i Boquete, saa jeg kaemper med at foelge med. Et andet problem er at praktisk talt alle paa oen taler engelsk, saa det er alt for nemt at tale med folk.....

Min nye vaertsfamilie er alle tiders, Alfredo, der er min vaertsfar, staar hver morgen og laver kaempe morgenmad til mig, som er en del bedre, end den jeg fik i Boquete. Det mest fantastiske er, at familien har en stor hvid kanin som kaeledyr, der gaar rundt i huset og haven, det er vist ikke helt normalt.

Naar ikke jeg har gaaet i skole, har jeg brugt tiden paa at opgradere mit PADI, saa jeg nu er blevet advanced open water diver i stedet. Det var vildt fedt at komme ud og dykke igen, selvom vandet ikke er saerlig klart her. Jeg skulle have 5 dyk med 5 tilhoerende tests for at blive advanced. 3 af de fem dyk er nogle, man selv kan bestemme "emnet" for, saa udover navigation og deep dive, der er obligatiriske, valgte jeg peak performance and boyancy, search and recovery og nightdive. Navigation gaar, som I maaske har regnet ud, ud paa at finde vej under vand, det gik overraskende godt, selvom jeg jo normalt ikke kan finde vej.

Deep dive var ikke specielt interessant. Vi gik ned paa 25 meter, hvor vi intet kunne se, saa maatte hele tiden holde fast i min instruktoer for ikke at blive vaek. Det var saa slemt, at jeg ikke engang kunne se mine egne foedder. Men for, at det ikke skulle vaere nok, saa var vandet ogsaa fuld af brandmaend, og udover at blive braendt paa arme og ben var der en, som valgte at angribe mit ansigt, da vi lige var kommet ned paa 25 meter, det gjorde mega ondt, og var bestemt ikke fedt at skulle lave oevelser bagefter, men jeg overlevede og kom op til overfladen med et temmelig "forbraendt" fjaes... av av.
Peak performance and boyancy var ret sjovt, for her traenede vi vores evne til at kontrolere vorees "balance" i vandet ved hjaelp af vejrtraekningen, hvilket gik ret godt. Search and recovery gik ud paa at finde et object paa bunden af havet og derefter faa det op til overfladen. Det gik rimelig godt, selvom jeg kom til at svoemme forbi vaegtbaeltet, jeg skulle finde, saa min instruktoer maatte prikke til mig og bede mig kigge lidt rundt. Det sidste dyk var mit natdyk, som var super fedt. Vi saa en stor fed blaeksprutte og en masse andre seje fisk, som alle var total dovne, og naar man slukkede lyset, saa var der selvlysende organismer i vandet, det lavede vildt flot lysshow.

Mig og min instruktoer efter jeg har faaet mit certifikat.
I gaar var jeg igen ude at dykke efter skole, men det var bare 2 fun dives, saa der var ingen serioese oevelser eller noget. Om aftenen var Nadine og jeg ude at spise og drikke drinks med vores venner, der var kommet paa besoeg fra Boquete for at holde weekend her, det var super hyggeligt. Eneste ret store minus var at en eller anden klovn stjal min cykel, som jeg havde lejet, og ja den var laaest....Saa i dag har jeg hygget mig med at forklare damen i udlejningsbutikken, at den var stjaalet, hvilket hun egentlig ikke havde saa mange kommentarer til, da jeg har betalt et alt for stort depositum, saa hun kan koebe en ny cykel. Bagefter gik jeg paa politistationen for at raportere tyveriet, det gik ikke mega godt med at forklare det paa spansk, men det lykkedes til sidst, og de paastaar nu, at de leder efter den, men jeg maa nok konstatere, at jeg bare er blevet en del mere fattig og maa gaa rundt resten af tiden her.... oev boev.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar